OHLÉDNUTÍ ZA VÝSTAVNÍ SEZÓNOU 2016_ MÍSTO PŮSOBENÍ _ DOBRŠ

Čtvrtá výstavní sezóna v galerii CoCo hostila již tradičně tři samostatné projekty z výstavního cyklu, nazvaného příznačně „Místo působení Dobrš 2016“.

Samotné výstavní sezóně předcházel dubnový křest katalogu, reflektujícího 15 let výstavní činnosti v galerii CoCo v jihočeské Dobrši, vydaného v závěru roku 2015 s podporou Jihočeského kraje. V komorním prostředí Týnské literární kavárny v samé blízkosti Staroměstského náměstí se proto sešli v hojném počtu přátele galerie, ale především v galerii vystavující i hudebně či jinak účinkující. Při této příležitosti zahráli Anna Romanovská (housle, koto) a Michal Hrubý (klarinety, saxofon) volnou improvizaci na pomezí jazzu, folkloru a vážné hudby.

Prvním výstavním projektem byl v počátku července projekt s názvem OBRAZOHRAVÍ. Vernisáž šumavské výstavy čtyř hrajících a zpívajících výtvarníků – malujících a tvořících hudebníků (Agnes Kutas, Milli Janatková, Jaroslav Kořán a David Cajthaml) zpestřili velkou a poutavou hudební improvizací samotní vystavující umělci. Agnes Kutas jako zpěvačka a houslistka fungovala také v českých i zahraničních divadlech a divadelních skupinách. Věnuje se rovněž grafice, je ilustrátorkou několika mad’arských knih. Absolvovala společné a samostatné výstavy v České republice, Dánsku a Mad’arsku. Na výstavě představila  průřez svojí tvorbou, především grafikou. Milli Janatková se věnuje autorské hudbě, malbě a grafice. Výtvarně se zaměřuje na téma krajiny s hlubším tématem sebepoznání a cesty k důvěře a zdraví. Duchovní tématika Milli tvorby se odráží v jemných, ale i energických odstínech a liniích v malbě akvarelem, linorytu a linoleových matricích jakožto samostatného artefaktu. V hudbě se věnuje zpěvu, hře na kytaru a improvizaci, veřejně působí od roku 2006. Tvoří autorskou hudbu na pomezí žánrů s tématy projektů „Proměna“, a aktuálních „Klid, prosím!“ a „Mým kořenům“, které jsou zaměřeny na obnovení úcty ke zdraví, životu a šumavským předkům. Jaroslav Kořán se zabývá grafikou, videem a zvukovým designem různých divadelních, filmových a jiných projektů. Jako hudební improvizátor hraje na různé druhy bicích nástrojů, zejména na svůj hudební nástroj Orloj snivců. V roce 1992 založil se svým bratrem Michalem orchestr hrající improvizovanou hudbu: Zapomenutý orchestr země snivců. Jak říká, baví ho vybarvovat a řídit náhody, kreslit už tolik ne. Proto před léty obrázky vyrýval do lina a tisknul, aby je mohl nesčetnými způsoby vybarvovat. Od dětství totiž miloval malování a všelijaké patlání hlavně vodovými barvami. A tak později rozvíjel kombinaci linorytu, akvarelu a vosku. Na výstavě představil techniku „mramorování“. Jde o napodobování struktury mramoru tak, že klasická malířská olejová barva plave na vodní hladině, ze které se obraz jednoduše obtiskne. Technika se sofistikovaným způsobem používala na tisk přebalů starých knih. Začal tedy pomocí této techniky řídit náhody. Povýšil si ji do nejoblíbenější metody a již dlouho s ní vytváří monotypy a vyhovuje mu, že každý otisk je překvapením, a že výsledek se dá ovlivnit jen částečně. Hledá způsob jak všechny své umělecké aktivity propojit a znásobit působení detailů a náhod, se kterými tak rád pracuje. David Cajthaml je vskutku renesanční osobností par excellence – je  malířem, grafikem, spisovatelem, básníkem, výtvarným deníkářem a v neposlední řadě svébytným muzikantem. O své práci říká, že v tvorbě má větší hodnotu chyba než dokonalost. V dobršské galerii představil několik velkofomátových obrazů, které čerpají z tématu Psychiatři, kterému se také věnuje poslední rok každý den jednou asociativní volnou kresbou.

Prázdniny se přehouply do své druhé poloviny, kdy v půli srpna připravila galerie kulturní program v rámci již III. setkání rodáků, pamětníků a přátel Dobrše, V toto sobotní odpoledne tak tóny dechovky Roštovanka zvaly přítomné k vernisážím výstav. Po úvodním slově a představení vystavujících, jak již bývá zvykem, začalo putování budovou, čtyři zastavení ve čtyřech prostorech, uvedení výstav. Tentokrát soustředili kurátoři výstav galerie díky setkání rodáků a přítel výběr vystavujících do úzkého regionu kolem Dobrše. Jako první se na výstavě s názvem Setkání představili dva malíři, a sice Valentin Horba a Jiří Franta. Obrazy V. Horby si nekladou za cíl sdělovat závažná filosofická poselství, zato dokážou zvednout náladu diváka a upozorňují na hezké partie okolo nás. Klid, který z nich vyzařuje, je dnes vzácný. V expresivních malbách Jiřího Franty se odráží kubismus jako téma, které jej nejvíce ovlivnilo. V dětství toužil jít k cirkusu. Toto přání se mu ale nesplnilo. Prostředí cirkusu se pro něj stalo jedním z ústředních, často zobrazovaných motivů. Ve vedlejší místnosti již na návštěvníky galerie čekaly obrazy Věry Hodinové i sama jejich autorka. Dobršská rodačka vystudovala SPgŠ v Prachaticích, kde se pod vedením strakonického rodáka, pedagoga, ak.mal. Jiřího Rejžka věnovala kresbě a malbě. Láska k malování se stala jejím celoživotním koníčkem. O patro výše překvapil svou originální a lapidární instalací keramiky přítomné Gabriel Vach. Ten vystudoval VŠUP v Praze. Je pedagog v ateliéru Keramika, Fakulta designu a umění L.Sutnara, ZÚ v Plzni. Zakladatel Hidden Factory se dlouhodobě věnuje čistě porcelánu. Využívá jej k obsahově silným a poetickým konceptům, které se však vždy odrazí v obyčejných předmětech – talířích, hrncích, miskách. Ryze dobršské téma v posledním výstavním prostoru představovala instalace opona kulis Čtenářsko ochotnického spolku Svornost, které spatřily světlo světa opět po dlouhých desetiletích. Totiž v hostinci U Dražných v Dobrši se dochovaly opony Čtenářsko ochotnického spolku Svornost, jednodílná s motivem věštící Libuše, dvoudílná s panoramatem Dobrše a nápisem Svornost. Místní pamětníci uvádějí jako autora všech tří prací akad. malíře Mrkvičku. V r. 1997 byly opony využity v Divadle Járy Cimrmana v pořadu “Jak se baví na Pošumaví”. Na historii divadla v Dobrši dojemně zavzpomínal místní rodák, dnes dvaadevadesátiletý Stanislav Tesař, který jako malý kluk divadlo hrál právě před těmito, na látku malovanými kulisami. I historickou budovou samotnou jako součást uvádění jednotlivých vystavující zněly písničky dechovky Roštovanka, tematicky vybrané tak, aby doplnily a nezvykle navázaly na vystavované téma nebo životní příběh vystavujících.

Třetí letošní akcí, kterou připravila galerie CoCo, byla v půli října tentokrát vícefázová a nepředvídatelná performance „Co vidím? Co slyším?“. Po tři říjnové víkendy, kdy se mohli stát umělci díky své osobní angažovanosti ve výstavních aktivitách galerie v průběhu minulých let součástí volného uměleckého konceptu na vesnické a čistě dobršské téma. Každý měl k dispozici jednu slepici, tedy keramickou – bílou či hnědou, která netrpělivě čekala na své „vybarvení“. Právě to bylo jejich čestným úkolem. Slepici ve výběru vzpřímenou či zobající tak opatřilo přes dvacet výtvarníků čistě autorským a charakteristickým výtvarným rukopisem, a to v Praze v pátek 7.října, na kterýž to tento rok oficielně připadl Mezinárodní den vajec. Pro návštěvníky či dobršské byla příležitost k tomuto uměleckému počinu připravena následující víkend v sále místní hospody U Dražných, která tak zažila po mnoha letech uzavření zase drobné oživení. Hejno dobršské se s hejnem pražským posléze spojilo tak, aby v sobotu 22. října odpoledne mohly být slepice neživé v Dobrši na různých místech instalovány a pokusily se tak o dialog se slepicemi živými. Jednalo se o jistou reflexi a pokus nezvyklým způsobem poukázat na nelehký život živých slepic na veřejném prostranství dnešní vesnice, s otázkou „být či nebýt“. K občerstvení byla –  jak jinak – podávána vajíčka na mnoho způsobů.

I letošní poděkování patří všem, kteří jakkoli přiložili ruku k dílu a pomohli výstavy a jejich vernisáže uskutečnit. Stejně tak patří poděkování opět Jihočeskému kraji, který výstavní projekt finančně podpořil v rámci grantu Podpora kultury. Nastal závěr roku – čtvrtá kulturní sezóna v galerie CoCo je zase minulostí. Už teď se těšíme na shledanou v galerii CoCo v další výstavní sezóně v roce 2017!

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *