NEVÍDÁNO — Ateliér KERAMIKA 2020-23
Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni
Kurátorka výstavy: Gabriel Vach
Na výstavě bude představen výběr kvalifikačních prací Atelieru keramiky Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni, které vznikly během několika uplynulých let a které překračují rámec utilitárního keramického designu směrem k volnému umění: soše, konceptu a instalaci a tedy v nichž se design mísí s uměleckými objekty a s lehkostí stvrzuje současné postavení tohoto oboru mezi ostatními uměleckými formami.
Díla vystavujících studentů, vzniklá pod vedením Gabriela Vacha, jsou svým způsobem jedinečnými příklady mistrovství sochařských dovedností a techniky těchto mladých umělců, a potvrzují jejich talent vyjadřovat myšlenky v tvarech a prostorových kompozicích
Kvůli restrikcím spojenými s pandemií Covidu 19 bude moci veřejnost některé z vystavených děl vidět vůbec poprvé, i proto má výstava název NEVÍDÁNO.
Vystavující autoři:
Tomáš Černý, Karolína Ester Kudláčková, Nonna Postolenko – Lorenz, Šárka Ištvánová,Tomáš Matějka, Jakub Kapr, Kateřina Kopecká, Karolína Ester Kudláčková, Viktorie Nácalová, Josefína Bakalářová, Veronika Zálešáková.
Nonna Postolenko – Lorenz
Je absolventkou FDU (2020) a UMPRUM (2022) z oboru keramiky. Umělkyně představuje porcelán jako něco neobvyklého a neočekávaného a začíná svoji samostatnou kariéru. V její tvorbě se do jednoho celku spojuje humor, kýč, vážná témata, naivitu a nostalgii. Její diplomová práce z FDU představuje oltář autorčiných alternativních životů tak, jak by se mohli odvíjet po absolutoriu.
Karolína Ester Kudláčková
Ve své diplomové práci se Ester ponořila zpět do světa čisté a ničím nezatížené radosti z tvorby, nechala svoje ruce hrát si s hlínou a pozorovala, co jí pod rukama vzniká a roste. Díky Covidu 19 a restrikcím s ním spojenými bude moci veřejnost tuto kolekci vidět naživo vůbec poprvé.
Tomáš Černý
Diplomová práce s názvem Do králičí nory se inspiruje Alenkou v říši divů L. Carrolla i jejím filmovým převyprávěním od J. Švankmajera.
Šárka Ištvánová
kolekce Bau 2 byla navržena jako tvarová stavebnice, inspirovaná architekturou a její stavebností, která autorce umožnila vytvářet širokou škálu tvarů interiérových doplňků
Tomáš Matějka
V rámci diplomové práce vznikly tři verze nástěnných objektů, které se inspirovaly vizuálně asi nejvýraznějšími obdobími vývoje keramiky - řeckým černofigurovým stylem, italskou majolikou 16. století a japonským porcelánem.
Kateřina Kopecká
Lokální vlastnoručně natěžené a kultivované keramické suroviny, šetrné zacházení se zdroji, práce v malých sériích, kdy každý výrobek je v podstatě neopakovatelný originál. Diplomová práce Kateřiny Kopecké představuje site-specific design pro restauraci Mace v Táboře.
Jakub Kapr
Série váz vytvořená technikou inkrustace a její podobou hojně rozšířenou v oblasti korejského Icheonu. Této historické technice dává Jakub nový kabát, který odpozoroval z analogových a LED informačních panelů. Při komponování dekorů vycházel z díla Zdeňka Sýkory, prvopočátků počítačového umění, buněčných automatů a pixel artu.
Viktorie Nácalová
Série velkoformátových mís a táců, určených pro slavnostní tabule, k jejichž dekoraci Viktorie znovuobjevila o použila pozapomenutou techniku Macha. Ve chvílích, kdy zrovna neslouží svému praktickému účelu, zavěšené na zdi mohou tvořit středobod každého interiéru, které budou Vaši pozornost přitahovat podobně jako plápolající oheň v krbu.
Josefína Bakalářová
Z vystavených děl je tato série nejblíže pojmu design. Jak by vypadal soubor, který by si každý mohl vybírat a kompilovat podle svých praktických požadavků a svých estetických preferencí. Na to se snaží Josefína svou prací odpovědět.